Czy pieszy zawsze może domagać się roszczenia za potrącenie na przejściu?

  • Krzysztof
  • 19 Sie 2018
  •   Możliwość komentowania Czy pieszy zawsze może domagać się roszczenia za potrącenie na przejściu? została wyłączona

Jeśli w Internecie mówi się na temat potrąceń pieszych, wielu kierowców komentuje, że Ci muszą być ostrożniejsi, ponieważ często są nieuważni – wielu z nich korzysta z telefonów komórkowych – i z tego powodu dochodzi do wypadków. Warto przyjrzeć się temu zagadnieniu nieco bliżej.

Odpowiedzialność kierowcy za bezpieczeństwo na drodze

Najpierw spójrzmy na kierowców. Za każdym razem, gdy ktoś znajduje się za kierownicą nazywamy pojazd tak poważnie? Ponieważ jeśli bierze udział w wypadku, może to mieć fatalne konsekwencje. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy samochód uczestniczy w kolizji z pieszym. Jest mało prawdopodobne, aby ktokolwiek zakwestionował, że jeśli samochód uderzy w pieszego, pieszy jest o wiele bardziej narażony na to, że zostanie poważnie ranny niż kierowca.

Nawet mała różnica w prędkości dla kierowcy – ma ogromne znaczenie, jeśli chodzi o potrącenie na przejściu. Jazda z prędkością 20 km / h zmniejsza ryzyko obrażeń w bardzo dużym stopniu, w porównaniu do jazdy z prędkością 30 km/h. Według przeglądu badań przedstawiających najbardziej wiarygodne współczesne dane szacunkowe, ryzyko śmiertelnego uderzenia samochodu w pieszego, gdy jechał z prędkością 20 km na godzinę wynosi 1,5% – w porównaniu do 8% przy 30 km na godzinę.

Pieszy a prędkość: problem leżący u podstaw wypadków

Liczne badania wykazały, że np. dzieci nie są w stanie dokładnie ocenić prędkości pojazdu powyżej 25 km na godzinę. Młode osoby w wieku od sześciu do jedenastu lat mogą nawet nie być w stanie stwierdzić, czy pojazd się zbliża, nawet jeśli zwracają szczególną uwagę na drogę. Ta sama zasada dotyczy osób w wieku powyżej siedemdziesięciu pięciu lat. To „oszustwo” opiera się o czyjeś subiektywne postrzeganie prędkości i ruchu.

Niezdolność dzieci do dokładnego oszacowania prędkości pojazdu pomaga wyjaśnić, dlaczego obszary poza szkołą często podlegają już ograniczeniom prędkości do 20 km / h, nawet jeśli ma to miejsce tylko w godzinach pracy szkoły. Zmniejszona prędkość ułatwia dzieciom oszacowanie prędkości zbliżania się pojazdu, a także daje kierowcy więcej czasu na reakcję, jeśli dziecko podejmie błędną decyzję. Jeżeli nawet w takich warunkach potrącenie na przejściu jest nieuniknione, ryzyko odniesienia obrażeń jest zminimalizowane.

Mimo iż dorośli są bardziej precyzyjni w szacowaniu prędkości pojazdów, to wobec nich obowiązuje ta sama prawda dotycząca szybkości i ryzyka wypadków śmiertelnych. Dlatego ograniczenie ograniczenia prędkości do 20 km/h w gęsto zaludnionych obszarach, takich jak centra miast tak samo ma sens.

Ale co z pieszymi, którzy w ogóle nie zwracają uwagi na drogę?

Czy tacy piesi nie muszą brać odpowiedzialności za swoje czyny? Prawna odpowiedź na to pytanie może cię zaskoczyć. Czy piesi są prawnie odpowiedzialni za swoje działania w wypadkach drogowych? W prostych słowach tak: każdy ma obowiązek dbać o własne bezpieczeństwo, tak samo piesi, jak i wszyscy inni. Jednak w prawie cywilnym, który reguluje roszczenia, jeśli pieszy wchodzi na drogę bez uprzedniego upewnienia się co do bezpieczeństwa i ma miejsce potrącenie na przejściu, może nadal rozpatrywać roszczenie o odszkodowanie przeciwko kierowcy.